Jag hör ofta ute hos mina kunder att ”bara vi köper ett nytt IT-system så löser sig allt”. Så är det så klart inte alltid och faktiskt väldigt sällan utan problemen ligger oftast rotade djupt i nerärvda dåliga arbetssätt som inget system i världen kan hjälpa dom med.
Det man väldigt ofta glömmer är att se över hur man faktiskt jobbar och framförallt hur man vill jobba! Det handlar om väldigt enkla saker att börja med genom att leta upp flaskhalsarna och agera på dem i befintliga system.
Det man också glömmer bort är att förändring med nya system är tidskrävande och användarfrusterande. Det kostar oftast mer än det smakar. 100% upptagna personer (alla som jobbar operativt i en fabrik ex eller varuhus eller lager), kan inte belastas med 10-15% mer arbete vid en förändring. Det ger sjukskrivningar, frustration och ilska.
En väg att göra en förändring är att mellanlanda genom att lägga till funktionalitet som bygger på befintliga system. Det är ett begåvat sätt att transformera sig framåt och sedan förändra IT systemen om det behövs men vid behåller ansiktet emot användarna i en övergångsfas eller för alltid.